ZamknijSearch
Panel Logowania Wyszukiwarka
ReturnUrl
Rejestracja Przypomnij Hasło
Jak zadbać o wzrok - czyli fitness dla oczu
Dodaj do ulubionych
Data publikacji: 2010-01-17 12:50:26
Komentarzy: 0

Praca przy komputerze jest przyczyną wielu problemów z oczami i wzrokiem, zwana syndromem widzenia komputerowego- CVS Computer vision syndrome. Czynniki powodujące zmęczenie wzroku lub sprzyjające pojawieniu się zmęczenia można podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne.

Do czynników zewnętrznych zalicza się: zbyt niskie lub wysokie natężenie światła, olśnienie światłem padającym bezpośrednio lub odbitym, migoczące źródła światła, równoczesne zastosowanie oświetlenia naturalnego i sztucznego w widmie nie dopasowanym do światła dziennego, długotrwały wysiłek wzrokowy, niewłaściwe ustawienia pola pracy wzrokowej.

Czynniki wewnętrzne sprzyjające występowaniu zmęczenia wzroku to przede wszystkim: zaburzenia akomodacji, konwergencji i widzenia obuocznego, choroby oczu i osłabienie ogólne. Objawy, które się pojawiają to suche i podrażnione oczy, nadwyrężenie wzroku, niewyraźne widzenie, zmiany percepcji barw, zmęczenie oczu, bóle głowy, karku i pleców.

Aby uniknąć tych kłopotów należy nauczyć się dbać o oczy. Oto kilka przykładów ćwiczeń relaksacyjnych i rozluźniających przytoczonych z książki:
Fitness dla oczu przy komputerze, Ostermeier- Sitkowki Uschli, wyd. Amber 2003.

- Otwieranie oczu: ręce trzymaj zgięte w łokciach i ułożone na udach. Zaciśnij dłonie w pięści oraz mocno ściśnij powieki i wargi. Następnie otwórz dłonie, rozchyl palce, szeroko otwórz oczy i usta. Ćwiczenie to rozluźnia mięśnie twarzy i oczu, pobudza wydzielanie łez i poprawia wzrok.
- Widzenie oczami: usiądź lub stań prosto i oddychaj głęboko. Rozluźnij ramiona i kark. Wyobraź sobie, że twój nos jest flamastrem, czarodziejska różdżką, za której pomocą możesz malować w dowolnych kolorach. Zacznij „obrysowywać” nim kontury pokoju i bryły. Teraz przedmioty, które „pomalowałeś” z otwartymi oczami, pomaluj z zamkniętymi. Otwórz oczy, sprawdź, czy rzeczywiście zgadza się z twoim wyobrażeniem i kontynuuj „malowanie” z otwartymi oczami. Po każdym otwarciu oczu zobaczysz więcej szczegółów, wyraźniej. Ćwiczenie to pobudza ruchliwość gałek ocznych, odprężą mięśnie barków i karku, oraz dotlenia organizm.
- Miękkie spojrzenie: od czasu do czasu odwróć wzrok od ekranu i skieruj daleko przed siebie, popatrz przez okno i oddychaj głęboko. W ten sposób odprężasz wzrok, zwiększasz pole widzenia i pobudzasz ruch gałek ocznych, które przez długi czas koncentrujesz na jednym punkcie.
- Poszerzanie pola widzenia: odwróć wzrok od komputera i spójrz przed siebie. Patrz i oddychaj głęboko. Umieść wyprostowane palce wskazujące w odległości około 30 cm przed oczami i powoli rozsuwaj palce. Obserwuj ruch palców i równocześnie wszystko, co znajduje się między nimi. Potem powoli je zsuń i powtórz ćwiczenie kilka razy a zobaczysz, że przy każdym kolejnym rozsuwaniu palców rozszerza się twoje pole widzenia.
- Joga oczu: polepsza elastyczność i odprężą mięśnie gałek ocznych, oraz zwiększa pole widzenia. Ćwiczenia tego nie powinny wykonywać osoby z jaskrą lub ze skłonnością do odklejania się siatkówki. Usiądź prosto, patrz przed siebie. Poruszaj wyłącznie oczami, patrz w górę i dół, na prawo i lewo, oraz na ukos we wszystkich kierunkach. Obracaj  oczami w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, a potem w drugą stronę. Jeszcze przez chwilę trzymaj oczy zamknięte, świadomie rozluźniaj mięśnie oczu. Oddychaj głęboko i odpręż się. Na koniec mrugając, otwórz oczy. Zakryj oczy dłońmi, by odpoczęły.
- A także mruganie: zmarszcz czoło i nos, zaciśnij i napnij wszystkie mięśnie twarzy. Po chwili rozluźnij twarz, otwórz szeroko oczy i pomrugaj.

Jeśli masz inne - sprawdzone pomysły jak zadbac o wzork to podziel się nimi na naszym forum.

Data dodania 2010-01-17 12:50:26
Prześlij przyjacielowi
*
 
*
 
*
 
*
 
*